Ei rämäpäille! – ratamoottoriveleilyssä rauhallisuus on valttia

Osa Veleiro Racing Teamin jäsenistä: ylärivi vas. Sami Reinikainen, Jenni Rantala ja Jani Taurén. Alarvi vas. Lucas Taurén, Alex Anttila ja Toni Kade.

Kotkalainen ratamoottoriveneilytiimi Veleiro Racing team on ollut mukana lajissa vasta pari kautta, mutta kilpailumenestystä on jo ehtinyt tulla niin SM- kuin EM-kisoistakin. Tällä hetkellä se on myös Suomen suurin ratavenetiimi.
– Haluamme olla nimenomaan kasvattajatiimi, vaikka toki pyrimme myös kilpailumenestykseen, sanoo tiimipäällikkö Jani Taurén.
Tiimin toiminnan ytimessä on halu tarjota lapsille ja nuorille mahdollisuus harrastaa kilpaveneilyä helpolla tavalla pudottamalla kynnys mahdollisimman matalalle.
Helppous tarkoittaa sitä, että tiimin puolesta hoituvat muun muassa kalusto ja sen huoltaminenkin. Tiimi omistaa, ylläpitää ja kehittää kilpailukalustoa ja lupaa tarjota kilpailukykyiset veneet kuljettajien ajettavaksi.
– Vanhempien ei tarvitse tehdä muuta kuin tuoda paikalle innostunut nuori kuljettaja.
– Emme vaadi kilpailumenestystä.
Itse omistamallakin veneellä toki voi olla tiimissä mukana.

Kohtuuhintaista moottoriurheilua

Moottoriurheilu on kalliin lajin maineessa ja sitähän se useimmiten onkin. Ratamoottoriveneilyn harrastaminen Kotkassa on moniin muihin moottoriurheilulajeihin verrattuna kohtuuhintaista.
Nuori harrastaa veneilyä 2500 euron kausimaksulla. Nuorelle brändätään oma vene, joka hänellä on käytössään koko kauden. Hintaan sisältyvät muun muassa kilpailuissa ja harjoituksissa kuluvat polttoaineet ja jos veneeseen tulee vika, se korjataan tiimin puolesta.
Harrastajan itsensä pitää hankkia hyväksytyt varusteet, joista tärkeimmät ovat kypärä ja pelastusliivi. Pienimpien sarjassa ajoasu voi olla haalari tai vaikka vain tuulipuku, kunhan se on pitkähihainen.
– Hyväksytyt varusteet saa meiltä noin 500 eurolla, Taurén sanoo.

Pursiseuran väreissä

Idea ratamoottoriveneilytiimin perustamisesta syntyi huolesta veneilyharrastuksen hiipumisesta. Taurénin mukaan fakta on se, että veneilyseuroissa jäsenten keski-ikä nousee koko ajan ja on nyt jo lähes 60 vuotta.
– Jos harrastajat häviävät, eikä nuoria tule tilalle, se koskettaa venealaa laajasti.
– Se tarkoittaa sitä, että kymmenen vuoden kuluessa jäsenmäärä veneilyseuroissa puolittuu. Se herätti meidät.
Kotkan Hovinsaarella toimiva venealan yritys Veleiro alkoi järjestää kokeilupäiviä, joissa kuka tahansa pääsee kokeilemaan kilpavenettä. Järjestäjät uskovat, että pienikin tuntuma veneilyyn voi jonain päivänä kantaa hedelmää uusina harrastajina.
Lisäpotkua toimintaan toi myös se, että kilpailut tuotiin Suomessa kaupunkien keskustoihin. Se puolestaan auttoi yhteistyökumppaneiden saamisessa, koska lajin näkyvyys parani huomattavasti.
Veleiro Racing Team tekee tiivistä yhteistyötä myös Kotkan Pursiseuran kanssa, jonka jäseniä kaikki kuljettajat ovat. KPS on maksanut nuorten lisenssit ja palauttanut myös kilpailumaksut nuorille takaisin avustuksia.

Tiimipaikkoja tarjolla

Tiimissä on tällä hetkellä seitsemän kuljettajaa: Alex Anttila, Toni Kade ja Adele Servin ajavat pienimmässä eli SJ10-luokassa, Lucas Taurén seuraavassa eli GT15-luokassa, Jenni Rantala ja Joona Tikka toiseksi suurimmassa eli GT30-luokassa ja Sami Reinikainen suurimmassa eli F4-luokassa.
Kotkan lisäksi kuljettajia on Porvoosta ja Kouvolasta. Veneitä on 11, joten uusille kuljettajille on paikkoja tarjolla.
Vauhdikkaassa lajissa kuljettajalta vaaditaan ennen kaikkea rauhallisuutta.
– Rämäpää ei tähän lajiin sovi. Kilpailuissa on paljon sääntöjä, joita pitää noudattaa, jotta ei vaaranna omaa ja muiden turvallisuutta, sanoo Jenni Rantala, joka paitsi kilpailee GT30-luokassa, on myös tiimin varatiimipäällikkö.
Jani Taurén on huomannut, että tytöt omaksuvat kenties poikia nopeammin lajin säännöt.
– Tytöt malttavat kuunnella ohjeita.
– Ajamista ei pidä pelätä, mutta vesillä olemista on kunnioitettava.

Veleiro Racing Teamin kevään kokeilupäivä järjestetään 17.4. Koronan vuoksi tapahtumaan pitää ilmoittautua (veleiro.fi/kokeilupaiva).

Suomessa ajettavat rataveneluokat

  • SJ10 (8-12-v.) nopeus 50 km/h
  • GT15 (10-16-v.) nopeus 70 km/h
  • GT30 (alaikäraja 14v.) nopeus 90 km/h
  • F4 (alaikäraja 16v.) nopeus 120 km/h

Eija Anttila
Eija Anttila
Jaa artikkeli sosiaalisessa mediassa
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin