Kotkalainen pianisti Esa Ylönen pääsi tohtorikoulutukseen

Skool, Esa ! Hieno suoritus. Kuva: Riku Pelo

Kotkalainen pianisti Esa Ylönen on valittu Sibelius-Akatemian DocMus-tohtorikoulun opiskelijaksi, ensimmäisenä kotkalaisena. Ylösen pianismista pääsee nauttimaan Sunilan Kantolassa ensi lauantaina.

– Tämä erittäin vaativa koulutus kestää neljä vuotta, ja sinne haettiin eri puolilta maailmaa. Opintojen jälkeen valmistun musiikin tohtoriksi.

– Koulutuslinjani on Taiteilijakoulutus, ja tutkintooni sisältyy tukiopintojen lisäksi neljä laajaa konserttia sekä kirjallinen osio. Aiheeni on Uuno Klamin pianosävellykset sekä teokset jousille ja pianolle – sävellystyylin muuttuminen: pianistinen näkökulma, Esa Ylönen kertoo.
Ylösen mukaan tällaista kokonaisuutta näistä teoksista ei ole koskaan aikaisemmin tehty: koko Klamin merkittävin pianotuotanto ja sävellykset jousille ja pianolle soitetaan lähes kronologisesti etenevänä konserttisarjaan, joka valaisee selkeästi Klamin sävellystyylin muuttumista.

– Lisäksi esitän muiden säveltäjien, kuten Maurice Ravelin, Arthur Honeggerin, Sulho Rannan ja Helvi Leiviskän teoksia, jotka auttavat havaitsemaan Klamin sävellystyylin muuttumista.

– Tavoitteeni on lisätä Klamin vähemmän soitetun tuotannon tunnettuutta, välittää tietämystä hänen sävellystyylinsä muutoksista helposti havaittavalla tavalla ja tarjota käyttökelpoinen pianistinen analyysi kymmenestä Klamin julkaistusta pianokappaleesta.
Ylösen mielestä tohtoritutkinnolla on merkitystä: muusikoiden ja konserttikävijöiden Klami-tietämys lisääntyy ja pianopedagogit, opiskelijat ja esiintyjät saavat työkaluja Klamin parissa työskentelyyn.

Ylösen mielestä Klamista avautuu uusi, pienempiin esityskokoonpanoihin keskittyvä näkökulma, joka mahdollistaa Klamin musiikin viemisen sinnekin, missä suuri orkesteri ei ole saatavilla.
Ylösen mielestä tutkinnon suorittamiseksi töitä on hurjasti, mutta hän on hyvin motivoitunut, ja hänellä on pitkä kokemus Klamin parissa työskentelystä.

– Olen myös toiminut Uuno Klami -seuran puheenjohtajana ja olen nykyisin seuran varapuheenjohtaja.
Viimeinen reilu vuosi on ollut Ylösellekin poikkeuksellista aikaa koronan takia: monet konsertit ovat peruuntuneet tai siirtyneet, ja opetukseen on tullut mukaan etäopetus.

– Ajattelin kuitenkin jo alkuvaiheessa, kun yhteiskunta alkoi hiljetä, että yritän käyttää yli jääneen ajan järkevästi ja aloin valmistella hakua tohtorikoulutukseen. Myös levytyksiä on pystytty tekemään.

Korona-aikana Ylönen on ollut mukana neljässä levytyksessä, jotka hän kaikki haluaisi nostaa esiin, mutta mainitsee erityisesti Alba Recordsin viime syksynä julkaiseman Uuno Klamin kamarimusiikkia -cd-levyn, jossa Uuno Klami -ensemblemme esittää Klamin nuoruudenajan kamarimusiikkiteoksia. Levy julkaistiin Yleisradion radioimassa konsertissa, ja se on saanut loistavat arviot eri kriitikoilta.


Esa Ylösen loistavaa pianismia ja loistavia laulajia on tarjolla Sunilan Kantolassa tulevana lauantaina 12.6. kello 18. Ylönen säestää laulajia Riikka Pelo ja Riku Pelo, jotka esittävät ensimmäisellä puoliskolla Heikki Sarmannon lauluja ja toisella puoliskolla merellisiä lauluja.
Kantola soi! -konsertit jatkuvat sunnuntaina 13.6. kello 15. Silloin estradin valtaavat Katrin Nachtigall, viulu ja Mikko Hauhia, piano.

Konsertteihin voi kysellä lippuja: eijaanttila@outlook.com tai 045 124 6462.

Eija Anttila
Eija Anttila
Jaa artikkeli sosiaalisessa mediassa
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin