Työsuhdepyörät ja autojen romutuspalkkio näkyvät pyöräkaupassa

Sini Nurmi ja Santeri Siltala harmittelevat pyörien ja osien vaikeaa saatavuutta.

Pyöräliike Random Bikes oli vuoden verran pelkkä korjaamo Kotkan pääkirjaston takana. Tämän vuoden alusta alkaen liike on sijainnut suuremmissa tiloissa Rautatienkatu 4:ssä ja nyt se on myös pyörien ja varusteiden myymälä sekä pyöräilytapahtumien järjestäjä.
Yrittäjät Sini Nurmi ja Santeri Siltala ovat pitkäaikaisia pyöräilynharrastajia, ja pyöräilyn merkeissä pariskunta aikoinaan tapasikin. Yrittäjiksi he ryhtyivät, koska halusivat tehdä asiat omalla tavallaan.

– Oman harrastuksemme kautta fokuksemme on ehkä enemmän maastopyöräilyssä, mutta meiltä löytyy pyöriä moneen käyttötarkoitukseen, myös sähköpyöriä ja lasten pyöriä, Sini Nurmi sanoo.
Nurmen mukaan pyörien huoltopalvelu on otettu Kotkansaarella hyvin vastaan, koska sellaista ei pitkään aikaan keskustassa ole ollut. Random Bikesin palveluihin kuuluu myös pyörien nouto ja palautus.

Pitkät toimitusajat

Koronavuosi on jättänyt jälkensä myös pyöräkauppaan. Myymälöillä on ollut saatavuusongelmia ja toimitusajat ovat pitkiä. Isot komponenttien valmistajat ovat Aasiassa, jossa tehtaat olivat jonkin aikaa kokonaan kiinni, ja sen jälkeen ne eivät ole pystyneet täysin vastaamaan kysyntään.

– Myös pyöräilyn harrastajien määrä on koronan aikana kasvanut.
Vuodenvaihde toi mukanaan kaksi uudistusta, jotka ovat alkaneet näkyä pyöräkaupoissa: verovähennyskeloiset työsuhdepyörät ja vanhojen autojen 1000 euron romutuspalkkion hyödyntäminen sähköpyörän hankintaan.
Sähköpyörien kysyntä on ollut Nurmen mukaan kovassa kasvussa. Sähköpyörän, ns. kiinalaisversion, saa parilla tonnilla, mutta ylärajaa ei oikeastaan ole.

– Kiinnittäisin kuitenkin huomiota pyörän sähköosiin, siihen, että pyörä on suunniteltu nimenomaan sähköpyöräksi, eikä tavalliseksi pyöräksi, johon on lisätty sähköosat.

Eija Anttila
Eija Anttila
Jaa artikkeli sosiaalisessa mediassa
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin