Kotkassa torstaina aloittaneella Wolt-ruokalähettipalvelulla on Kotkassa kymmeniä lähettejä. Woltin Suomen maajohtajan Henrik Pankakosken mukaan lähettien palkkiot pyritään pitämään hyvällä tasolla, mihin tietysti vaikuttaa alueella toimivien lähettien määrä.
– Harkitsemme tarkkaan ennen kuin otamme lisää lähettejä alustalle. Teemme näin ainoastaan silloin, kun kysyntä nousee.
– Kysyntään taas voimme pyrkiä vaikuttamaan useammalla tavalla. Laskimme asiakkaiden kuljetusmaksuja koko Suomessa viime vuonna sekä olemme tuoneet lähes kaikissa kaupungeissa päivittäistavarakauppiaita alustalle viimeisen vuoden aikana, Pankakoski sanoo.
Keskimäärin 15 euroa tunnilta
Pankakosken mukaan viime kuukausina yrittäjinä toimivat lähetit ovat laskuttaneet Woltia keskimäärin 14-15 euroa jokaista oneline-tuntia kohti. Kysymys ei siis ole pelkästään ns. tehokkaasta peliajasta.
– Online-tunti tarkoittaa kaikkea sitä aikaa, jolloin lähetti on valmiudessa tekemään kuljetuksia eli siihen sisältyy esimerkiksi annoksen valmistumisen odottaminen.
Keskustelu lähettien asemasta on Pankakosken mukaan Woltille hyvin tervetullutta.
Olemme samaa mieltä siitä, että lähettien turvaverkkoja tulee pystyä parantamaan. Tutkimme parhaillaan erilaisia vaihtoehtoja ja käymme keskustelua päättäjien ja viranomaisten kuin myös lähettien itsensä kanssa.
Wolt saa komission myydyistä annoksista
Ruoka-annoksen tilannut asiakas maksaa ravintola-annoksen hinnan päälle Woltin kuljetusmaksun, joka on 1,90 – 7,90 euroa etäisyyden mukaan. Avajaistarjouksena Wolt tarjoaa ilmaiset kuljetukset Kotkassa 4.4. asti.
Pankakosken mukaan kuljetusmaksu menee läheteille, jotka saavat sen lisäksi puolet Woltin kumppanuusravintoloilta perimästä komissiosta. Ravintola maksaa Woltille komissiona noin 30 prosenttia jokaisen myydyn annoksen hinnasta.
– Jos myyntiä ei ole, komissiota ei tarvitse maksaa.
Lähetit puolestaan maksavat yrittäjän maksut ja myös käyttämästään ajoneuvosta aiheutuvat kulut.